h1

Penggunaan Page di Bahagian Komen

October 21, 2010

Sekarang zaman berblogger memang canggih.. Sebut je nak buat macam mana, petik je dah boleh jadi.. Senang kan? Tak payah nak tau banyak pasal CSS atau sebarang nama code lagi.. Pakai je apa yang dah ada dalam sistem atau sistem sokongan lain seperti plugin.. Malas lah nak bebel panjang2.. Aku nak bercerita tentang penggunaan page (boleh ke aku sebut mukasurat?) dalam bahagian komen..

1. Pageview
Tak perlu aku terangkan dengan jelas tentang pageview, semua blogger dah tau.. Memang penggunaan page di bahagian komen sedikit sebanyak akan membantu dalam menaikkan hits sesebuah blog.. Untung juga bagi yang mengejar ranking Alexa..

2. Senang Komen
Bagi yang memang kaki blogwalking, ini memang memudahkan para komentator untuk mencatit sedikit komen.. Tak payah nak scroll panjang2 (bagi yang komen beratus2lah kan).. Tak payah baca komen orang lain terus komen jer..

3. Meminimakan Loading Blog
Jika komen yang terlalu panjang dengan kata lainnya banyak komen, mungkin ini adalah sedikit faktor ‘single page’ itu mengambil masa untuk siap diloading.. Ditambah lagi dengan penggunaan gravatar dan sebarang function lain lagi..

4. Nikmat Membaca Komen
Seperti aku, aku suka membaca komen jika sudah tersedia diberi blogger lain.. Tapi jika melibatkan penggunaan page, sedikit sebanyak mengganggu aku untuk membaca komen dari blogger lain.. Selalunya aku tak akan bersusah payah untuk pergi ke page lain untuk membaca komen lain..

5. Rujuk Komen
Jika aku anggap komen aku itu dianggap penting dan perlu bagi aku untuk melihat balik apakah respon yang bakal aku dapat, aku akan semak balik di blog itu.. Tapi jika ada penggunaan page, hilang stim terus nak tengok balik.. Sebab susah nak carik satu2..

Pendapat aku;
Penggunaan Page di Bahagian Komen lebih banyak menguntungkan tuan blog daripada pembaca.. Jadi aku tak menyokong penggunaan fungsi ini.. =P

5 comments

  1. setuju beb.. gyahahhaha! aku buaat 7 komen per page..


    • hahaha… tau dah.. tapi memang boleh bagi hits..


  2. serius bro aku tak paham lansung..huhu guna page kt komen? erk contoh? ku newbie do~


    • kat komen pon ada page dia.. ko tengok contoh blog syahirul atas nie…

      setau aku kat dashboard pon ada function nie.. cuba check..



Leave a Reply

