h1

How To Start a Mobile Blogging With WordPress

March 3, 2010

Aku tak tau berapa ramai yang dah ada live blog.. Selama nie aku yang tertinggal sebab dah lama tak online.. Dan terfikir jugak apa ke benda itu live blog.. Jenuh aku study dan akhirnya aku dapat jawapan.. Sewaktu mula aku membina live blog sangat banyaklah cabarannya.. Ada je yang tak kena.. Mari aku tunjukkan jalan penyelesaian..

1. Pertamanya.. Aku perlulah ada platform blog yang ingin digunakan.. Aku bagi contoh wordpress.. Bagi aku wordpress adalah yang terbaik.. Huhu..

2. Kedua, anda perlu ada akaun flickr.. Sila daftar di sini.. flickr.com.. Anda perlu ada akaun yahoo untuk mendaftar di flickr..

3. Setelah selesai.. Pergi ke bahagian Extending Flickr, dan klik pada Configure your Flickr-to-blog settings. Then klik Setup Your Blog..

4. Pilih bahagian wordpress blog

5. Isi segala maklumat dan klik next..

opss!! Apa dah jadi? Tak boleh pulak.. Takper.. Jangan risau.. Pergi ke dashboard blog anda dan pilih setting > writing setting.. Klik pada kedua²nya..

Kemudian cuba lagi sekali seperti langkah sebelum ini di flickr

see? all done!

pastikan API Endpoint – http://www.yourblog.com/xmlrpc.php

username – username dashbord your blog..

6. Kemudian pergi ke bahagian email.. Copy Your blog upload email to your phone contact..

7. Langkah terakhir? Hantarlah MMS di phone anda ke alamat email yang anda copy tadi.. Selesai..

Boleh juga untuk wordpress.com ataupun anda boleh menggunakan cara ini.. CLICK..

amacam? ok? hehe..


2 comments

  1. xmlrpc.php tue die autocreat eor kita perlu create sendiri


    • dah memang ada..



Leave a Reply

