h1

WordPress Upgrade Tutorial

December 12, 2008

wordpress-27

Semalam aku upgrade menteil.net ke WP2.7 sambil tu aku buat la screenshot untuk panduan aku sendiri… Aku upgrade secara manual sebab aku masih takut dengan cara automatik nie.. Lepas nie aku tak tau la akan ada update lagi ke tak.. Kita tengok jer la nanti..

1. Mula2 backup blog dulu.. Kang apa jadi kang..

2. Deactive semua plugin

3. Dah tentu la kena download dulu file baru.. donlot di WP.org

5. Semasa proses upgrade.. Dah tentu la ada probs sket.. So untuk mengelak visitor aku pelik tengok blog aku, aku buat satu file index.html.. Caranya mudah jer.. Bukak notepad then conteng la ape pon kemudian save menjadi index.html.. Upload pada root folder..

01

6. Lepas tu masuk ke file root then delete mana yang tak guna.. hehe.. Ini file yang jangan dibuang..

  • folder wp-content
  • file wp.config.php
  • file .htaccess
  • file robot.txt (jika ada)
  • file/folder yang nak guna lagi
  • aku ada tertinggal ke?

11

7. Dah siap delete tu, upload la pulak file/folder baru..

21

8. Pegi ke tab address browser, masukkan url http://urlblog.com/wp-admin/upgrade.php

3

9. Kemudian akan keluar nie.. Klik n klik jer..

4

5

10. Siap! Bergumbiralah..

6

maaf kalau ada tersilap.. maklumlah baru belajar😛

lepas nie aku upload smiley plugin pulak.. tetiba malas pulak

5 comments

  1. la kan ker lagi senang kalo ko ada automatic update
    boleh update straight from dashboard je. hehe🙂


  2. hehe.. kan dah cakap…
    takut lagi.. hehe..


  3. kak jie lum upgrade arr…tenet slow gile
    takut nak mencuba


  4. aah.. menteil pon kalau line slow takkan upgrade😀


  5. sukran…cuba upgrade ikut tutorial ni,harap2 smua ok 🙂



Leave a Reply

