h1

Backup Blog

November 29, 2008

Aku selalu mengalami masalah hosting.. Silapnya aku bila tak membuat backup.. Sebagai pengajaran supaya tak menjadi seperti blog ntahla.net yang kehangusan database, aku nakbuat nota untuk aku supaya sentiasa berjaga².. Jangan terlalu mengharap kepada pihak hosting..

Untuk cPanelX versi x2


Mula2 login dahulu ke akaun cpanel.. Kemudian klik pada backup..


Untuk Home Directory backup


Ini untuk MySQL Database backup.. Untuk menteil.net database aku klik pada menteilblog, untuk mp3.menteil.net database aku klik pada mp3

Ini untuk cPanelX versi x3.. Sama jer macam x2.. Cuma paparan jer yang lain..

Fail akan disimpan dalam dot sql.. Jika ingin mengupload backup cuma browse fail yang berkenaan dan klik upload..

One comment

  1. […] Mula2 backup blog dulu.. Kang apa jadi […]



Leave a Reply

